Om de overgang van leerlingen van de basisschool naar het voortgezet onderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen nemen we deel aan de doorlopende leerlijnen PO-VO, ontwikkeld door projectleiders en deelprojectleiders binnen onze stichting Openbaar Onderwijs Groningen.
Uitgewerkte leerlijnen zijn de Doorlopende Leerlijnen Engels, Digitale geletterdheid en Kunst & Cultuur. Op dit moment wordt er gewerkt aan de doorlopende leerlijn ‘Burgerschap’.
Vanaf groep 1/2 krijgen kinderen Engels taal aangeboden. De vakspecialisten binnen de school bewaken de doorgaande lijn door de school. In de les wordt er zo veel mogelijk Engels gesproken en het onderwerp sluit aan bij het project in de groep. Het accent ligt op mondeling taalgebruik. In de bovenbouwgroepen wordt er ook gebruik gemaakt van Engelse songteksten.
De volgende vier vaardigheden komen aan bod in het lesprogramma van Groenewei: ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. De eerste twee zijn verweven in het dagelijkse lesprogramma. Kinderen werken dagelijks met laptops en I-pads om informatie op te zoeken en te gebruiken tijdens projecten en activiteiten. De digitale middelen zijn ondersteunend aan het lesdoel en kinderen leren op een natuurlijke manier digitaal vaardig te worden.
Groenewei doet mee aan de week van de mediawijsheid. Vanaf groep 1/2 leren kinderen kritisch om te gaan met het gebruik van digitale (sociale) media.
Eens per jaar hebben we het schoolbrede digitale project ‘Groenewei on the move’. Tijdens deze weken leren kinderen ‘de techniek achter de digitale wereld en de stappen die er voor nodig zijn om te programmeren’.
In ons atelier heeft ‘stopmotion’ en vaste plek gekregen voor de kinderen van groep 3 tot en met 8.
Onze doorlopende leerlijn Kunst & Cultuur is gericht op het ontwikkelen van het culturele bewustzijn van kinderen. Het leren waarnemen en verbeelden speelt een belangrijke rol in ons cultuuraanbod. Tijdens lessen theater, beeldende vorming, dans, muziek, creatief schrijven, erfgoed, geschiedenis en burgerschap helpen we de kinderen de culturele vaardigheden ‘waarnemen’ en ‘verbeelden’ te ontwikkelen. Daarnaast leren onze kinderen technieken en vaardigheden.
We vinden het belangrijk om kinderen van jongs af aan kennis te laten maken met kunst en cultuur.
Tijdens projecten kijken leerkrachten welke culturele uitjes passen bij het onderwerp.
We leren de kinderen presenteren, al vanaf jongs af zijne. In groep 7/8 sluiten de kinderen hun basisschoolperiode af met een eindmusical.
Sinds kort heeft het leergebied ‘Burgerschap’ een belangrijke plek in het curriculum van het basisonderwijs gekregen en behoort het tot een van de belangrijkste basisvaardigheden. Werken aan burgerschap zit verweven in onze dagelijkse onderwijspraktijk en is verankerd in het DNA van onderwijsmedewerkers. Toch moeten we goed kijken of we aan alle bouwstenen van Burgerschap genoeg aandacht besteden. Op dit moment zijn we aan het inventariseren welke activiteiten en lessen structureel worden aangeboden.
Sinds schooljaar 2023/2024 zijn alle medewerkers geschoold in KiVa, een anti-pest programma, dat gericht is op het neerzetten van een fijne school en het preventief handelen om pesten op school te voorkomen. De lessen uit het KiVa-programma zijn gericht op goed burgerschap.