Toekomstgericht en eigentijds onderwijs

IKC Groenewei is een actieve en eigentijdse school waar we inzetten op toekomstgericht onderwijs.

Motivatie en betrokkenheid, de motor tot leren

Op IKC Groenewei is het onderwijs gericht op het stimuleren tot ‘een leven lang leren’. We willen bij de kinderen, die van nature al nieuwsgierig zijn, een onderzoekende- en  ondernemende houding ontwikkelen. Motivatie en betrokkenheid zijn bij ons de motor tot leren, voor zowel kinderen als medewerkers. Autonomie draagt daar aan bij.

We helpen kinderen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, zelfstandig zaken aan te pakken en te reflecteren op hun eigen aanpak. Om dat te kunnen  is kennis een belangrijke voorwaarde. Naast kennisoverdracht bieden we onze kinderen ruimte en tijd om zich belangrijke culturele en 21e eeuwse vaardigheden eigen te maken, zodat zij creatief, kritisch en oplossingsgericht leren worden.

Heterogene groepen

Op IKC Groenewei kiezen we bewust voor tweejarige heterogene groepen. Binnen een heterogene groep leren kinderen op een natuurlijke manier elkaar te helpen en hulp te vragen. Iedere groep heeft vaste leerkrachten, zodat er vanaf de start van ieder schooljaar gewerkt kan worden aan groepsvorming en een veilige sfeer om tot leren te komen. Daarnaast komen de kinderen uit de verschillende groepen elkaar tegen op het leerplein, waar samenwerken en samen leren centraal staan.

Ouderbetrokkenheid

We vinden het belangrijk om samen met ouders en kinderen in gesprek te gaan over de ontwikkelingen van de kinderen. Daarbij leren kinderen een stukje autonomie te pakken. Vanaf groep 1/2 hebben we geregeld ouder-kindgesprekken.  

De rol van de leerkracht

De rol van de leerkrachten en andere medewerkers is van groot belang voor kinderen. Medewerkers hebben een voorbeeldfunctie en zijn rolmodel. Ook tijdens instructies laten leerkrachten zien hoe zij tot oplossingen komen (modellen) bij complexe vraagstukken. Leerkrachten en medewerkers kijken goed naar de onderwijsbehoeften van de kinderen en zijn gemotiveerd om kinderen verder te helpen in hun ontwikkeling.

Een professionele leergemeenschap

Op IKC Groenewei werken we aan een professionele leergemeenschap, waar samenwerken en professionalisering binnen het team een belangrijke rol heeft. Medewerkers zitten in scrumteams, werkgroepen en zijn verantwoordelijk voor een vak specialisme. Daar waar nodig, scholen zij zich bij.

In de scrumteams worden het organiseren van feesten en ontwikkelpunten van de school opgepakt en in de werkgroepen worden doorlopende leerlijnen uitgezet, gericht op de grote onderwerpen uit het curriculum. Vakspecialisten zijn verantwoordelijk voor een speciaal vak, dat ze ook in een parallelgroep geven. Op dit moment zijn er vakspecialisten voor Engels, bewegingsonderwijs, muziek en wetenschap & techniek.

Op de margedagen plannen we scholingen voor het hele team. Deze scholingen zijn gericht op de grote ontwikkelpunten binnen de school. We maken hierbij gebruik van externe organisaties of van de expertise van onze eigen teamleden.

Lesmethoden

Onze lesmethoden passen goed bij ons onderwijs en onze kinderen. Omdat IKC Groenewei sinds augustus 2020 opgericht is, maken we gebruik van de meest recente methodes en bijbehorende fysieke en digitale hulpmiddelen.

We kiezen bewust voor methoden en verwerkingen in (werk)boekvorm, zodat kinderen goed de tijd kunnen nemen om te lezen en te schrijven en daardoor het geleerde beter tot zich kunnen nemen. Onze moderne digitale software programma’s worden daarbij betekenisvol ingezet.

We hebben methodes voor de volgende vakken: lezen, taal, rekenen en technisch schrijven. Voor de kinderen uit groep 1/2 maken we gebruik van het digibord. Leerkrachten hebben belangrijke doelen in het systeem weggezet en geven er op een betekenisvolle manier invulling aan.

Projectonderwijs, leren in betekenisvolle contexten

Op IKC Groenewei werken kinderen in projecten. Met de groep staat een onderwerp centraal, waarbinnen doelen opgehangen worden, gericht op kennis en vaardigheden.

Kinderen krijgen op deze manier de gelegenheid om samen langdurig in een onderwerp te duiken en deze op eigen wijze te verwerken. Bij de start van het project stellen de kinderen eigen onderzoeksvragen, waarmee ze gezamenlijk of individueel aan de slag gaan.

Eens per jaar is er een school breed thema in de vorm van de methodiek ‘verhalend ontwerpen’. In een verhaallijn wordt het thema met bijbehorende doelen aangeboden. De kinderen zijn zelf onderdeel van de verhaallijn, waardoor de betrokkenheid vergroot wordt.

WELKOM! DEZE WEBSITE MAAKT GEBRUIK VAN COOKIES


Op onze website maken we gebruik van functionele en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren en waar mogelijk te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Veel leesplezier!

Akkoord met de cookies